Veranderingen geeft dat nu energie of geeft dat stress?

Gepubliceerd op 12 juli 2019 07:36

Hoe worden veranderingen ervaren door medewerkers?

Een goed functionerende afdeling of bedrijf heeft drie aspecten die belangrijk zijn om succesvol te zijn. Het gaat dan om de drie P’s, Personeel, Proces, Product.

  • Personeel, als het gaat om de medewerkers. Medewerkers zijn het belangrijkste binnen een organisatie. Tevredenheid, betrokkenheid en motivatie van de medewerkers is van het grootste belang om kwaliteit te kunnen leveren. 

    Ook het functioneren van de medewerkers binnen een team en als een team is belangrijk. Sfeer en collegialiteit zijn onderdelen waar het goed functioneren van een team afhankelijk is.

  • Proces, als het gaat om het logistieke en productieproces binnen het bedrijf. Is het een keten of heeft het iets weg van zoals het komt, komt het? Vreemde ogen door iemand die zicht heeft op bedrijfsprocessen kunnen een fors korte terugverdien tijd hebben van de investering.

    Kostbare uren, grondstoffen en vierkante meters worden wel eens verspilt doordat men niet efficiënt omgaat met de basisinrichting of logistiek. Ook de medewerkers hebben soms goede ideeën over hoe het beter kan.

  • Product, als het gaat om de kenmerkende en onderscheidende details in een product. Producten moeten kwaliteit hebben, degelijk zijn, en net iets meer kunnen bieden dan de concurrent levert. In dienstverlening kan het gaan om de kwaliteit, de servicegerichtheid van de monteurs als ook de after sales. Ook hier zijn het de medewerkers die net iets meer kunnen toevoegen aan het product of de dienst.

Kortom, in alle drie de P’s draait het om de medewerkers die ook nog eens het grootste kapitaal vertegenwoordigen in het bedrijf of de instelling.

Indien we medewerkers meer kunnen laten meedenken in de drie P’s krijgen we zelfsturing in het team waarin collegiale intervisie en onderlinge ondersteuning kan plaats vinden.

Teambuilding met inhoudelijke thema’s zoals regelruimte, gedeeltelijke verantwoordelijkheid, etc. liggen hieraan ten grondslag.

Als de medewerkers achter het product staan, en zich als het ware eigenaar voelen van het product is het meest optimale bereikt.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.