Een winning team is de sleutel voor succes!

Gepubliceerd op 12 juli 2019 07:43

Een team die met elkaar in de “flow” is, is succesvol.

 

Teams die hebben geleerd te werken in waar zij samen goed in zijn, creëren vertrouwen (ook in hun zelf),
collegiale samenwerking en staan steeds meer open voor collegiale consultatie waarbij elkaars talenten kunnen worden benut.

Hierdoor verbeteren ook de prestaties en de werksfeer binnen de teams en in het bedrijf.

Openheid, vertrouwen en echte  communicatie is nodig om als team een top prestatie neer te kunnen zetten.

Hierbij is het nodig om van ieder individueel teamlid zijn of haar expertise te kennen. Ook talenten die niet direct een relatie hebben met het werk zijn belangrijk.

Een goede coach is bijvoorbeeld misschien wel een hele goede voorman of teamleider, iemand die een creatieve hobby heeft kan een talent hebben die goed van pas kan komen in de vormgeving van een product, het verbeteren van de productie of misschien wel in de vorming van een strategie.

Dus ken je collega’s en als manager je medewerkers.

De juiste managementstijl is belangrijk om een succesvol team te kunnen creëren.
Een manager moet vertrouwen hebben in ieder individueel teamlid, openstaan voor ideeën en ook voor kritiek. Het geven van regelruimte en verantwoordelijkheid aan het team (zelfsturing) kan zorgen voor een team welke uitstekend kan functioneren.

Een coachende managementstijl helpt daarbij.

Een goede manager heeft de PDCA (Plan-Do-Check-Act)  bij wijze van spreken in zijn bloed en vraagt verantwoording op het eindproduct.

Uiteraard moet wel het proces in orde zijn zodat het team deze verantwoordelijkheid kan dragen.

Kortom een team is winning indien het lekker in z’n vel zit, als de werksfeer goed is en als het team volledig het vertrouwen heeft (en ook voelt) van het management.

Deze is always in control omdat men het proces op orde heeft, deze op elk moment kan monitoren en daardoor ook volledig vertrouwen kan hebben in het team.

Om bovenstaande te bewerkstelligen is soms ondersteuning noodzakelijk, of moet er expertise worden ingeregeld. Dit kan zijn in het teamproces, bedrijfsproces of als klankbord voor de manager die graag verbetering wenst.

Brainstormen of klankborden?


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.