Waarom worden leidinggevende gecoacht?

Gepubliceerd op 12 juli 2019 07:25

Onderzoek wijst uit dat managers hulp zoeken bij dilemma’s en thema’s zoals:

  • het eigen zelfbeeld (74%),

  • effectief communiceren (72%),

  • stijlen van leidinggeven (55%),

  • omgaan met conflicten (64%),

  • valkuilen herkennen (77%),

  • balans vinden tussen werk en privé (40%) en

  • grenzen leren stellen (48%).

    (Onderzoek van KPMG in samenwerking met de Erasmus Universiteit ‘Leiderschap & Coaching in tijden van crisis’, 2009)

Managers merken dat het bij hun medewerkers vaak vast zit op gedrag en houding: Geïrriteerd gedrag naar de klant, spanningen op de werkvloer, collegiale fricties, afstemmingsproblemen met andere units, stroeve omgang met bazen; allemaal zaken waaronder de prestaties te lijden hebben.

Zeker als het ontbreekt aan verantwoordelijkheidsgevoel voor resultaat en klant! Dan kan je praten over doelstellingen, targets en prestatie-indicatoren wat je wilt maar gedrag en houding verander je daar niet mee.

Een coachende managementstijl biedt meer perspectief. Wat komt daarbij kijken?  Begin met eens te kijken naar uw eigen gedrag!

De kern is dat je mensen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid voor hun gedrag en op de effecten van hun houding en manier van communiceren.

Dat is iets anders dan beschuldigen, de wacht aanzeggen, onder handen nemen, verwijten, meer gaan controleren of bekritiseren.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.